Sitemap Contact
Sitemap Contact
zoeken

Ge met je muis over de nummers om een gedetailleerde uitleg te krijgen.

Gemeenschappelijk inkomhal en lift
1
2
3
1

Problemen met: Inkomhal

Ten laste van de huurder

  • Er is schade in de gemeenschappelijke delen van een appartement
  • Onderhoud van de inkomhal en gemeenschappelijke trappen

Als u geen onderhoudsbijdrage betaalt (a) staan de huurders zelf in voor het onderhoud in via een beurtrolsysteem.  Als u een onderhoudsbijdrage (b) betaalt zal een onderhoudsfirma instaan voor het onderhoud.

a. Onderhoud via een beurtrolsysteem en zonder onderhoudscontract.

De verschillende huurders dienen via een beurtrolsysteem de inkomhal en de trappen te onderhouden met geschikte producten af te wassen (zie het huurcontract of het reglement van interne orde in bijlage aan de overeenkomst).  De planning voor het poetsen moet in onderling overleg opgesteld worden. 

    b. Onderhoud via een onderhoudscontract

Het onderhoud wordt uitgevoerd door een gespecialiseerde firma.  Elke huurder betaalt een bijdrage in de kosten van het onderhoud.  

  • U betaalt elke maand een voorschot. Na ongeveer een jaar vergelijkt de KBM de werkelijke kosten met de voorschotten. Nadien krijgen alle huurders van het appartement een afrekening.
  • Ten laste van de SHM

    • Losgekomen leuningen van gemeenschappelijke trappen herstellen

     

     

     

     

     

     

     

  •  
  •  

     

     

    2

    Problemen met: Parlofoon, videofoon aan appartement

    Ten laste van de huurder

    • De deurbel of drukknop is los, kapot of weg

    Ten laste van de SHM

    • Herstellen van een defecte parlofoon of videofoon behalve indien defect te wijten is aan ernstige fouten van de huurder of derden
    • Onderhoud van het buiten- en binnentoestel, inclusief de hoorn, drager en snoer/vervanging van de batterijen
    3

    Problemen met: Lift

    Ten laste van de huurder

    • Onderhouds- en herstellingswerken aan de lift worden uitgevoerd door een specialiseerde firma.  De huurder betaalt een bijdrage in de onderhoudskosten voor de kleine herstellingen noodzakelijk voor het behoud van de werking van de lift en vervanging van toebehoren zoals contacten, smeltzekeringen, schakelaars en gloeilampen.

     Schade aan de lift dient gemeld te worden aan de concierge in het gebouw (of aan de KBM).

    OPGELET

    Liften mogen niet gebruikt worden voor het verhuizen van meubels en zware goederen !!!

    Ten laste van de SHM

    • Schade ten gevolge van normale slijtage of ouderdom 

    Ter info

    • De liften worden om de 3 of 6 maanden gekeurd. SHM zorgt er dan ook voor dat de lift om de 10 jaar wordt getest.
    • Bij defect zorgt de KBM voor herstelling
    • Gebruik de lift niet om te verhuizen. Schade in de lift is immers ten laste van de huurder.