Sitemap Contact
Sitemap Contact
zoeken

Ge met je muis over de nummers om een gedetailleerde uitleg te krijgen.

Badkamer
1
2
3
4
5
6
1

Problemen met: Kranen

Ten laste van de huurder

  • De kraan of een onderdeel is los, kapot, weg, lekt, zit vast, draait door of is verkalkt
  • Er komt bijna geen water uit de kraan door een vuil zeefje of een verkalkte kraantop
  • Vervangen van versleten dichtingen van kranen

Ten laste van de SHM

  • Er komt bijna geen water uit de kraan door verkalkte leidingen

Tip

  • Ontkalk de kranen en kraantoppen elk jaar met azijn
  • Is er een defect aan de hoofdkraan of waterteller? Verwittig dan de watermaatschappij.
2

Problemen met: Lavabo, douche of bad

Ten laste van de huurder

  • Onderhoud van lavabo, douche of bad
  • De lavabo, het bad, de douche staan los, zijn kapot of weg
  • Water- en roestsporen verwijderen
  • Vervangen van een versleten of ontbrekende stop van lavabo of bad
  • De stang van de douche, het gordijn van de douche, de spiegel of rekjes staan los, zijn kapot of weg
  • Er is een verstopping door bijvoorbeeld haren, etensresten, olie of vetten
  • Er is een lek aan de afvoerbuis of sifon waar je bij kan
  • Onderhoud en tijdige vervanging van de siliconen rondom de lavabo, het bad of de douche
  • Er is geurhinder door een gaatje of barst in een afvoerbuis of sifon

Ten laste van de SHM

  • Er is een verstopping door een breuk onder de grond of door slechte constructie
  • Vernieuwen van versleten baden of lavabo's die ouder zijn dan 30 jaar

Tip

  • De huurder moet de vloerroosters van de geurafsluitputjes onderhouden en er regelmatig op gieten tegen reukhinder
3

Problemen met: Muurtegels

Ten laste van de huurder

  • Reinigen en onderhoud van de tegels

Ten laste van de SHM

  • De muurtegels komen los: tegels terug vastzetten
  • Vernieuwen van versleten faïencetegels, ouder dan 30jaar

Tip

  • Poets de tegels elke week
  • Gebruik het bad niet als douche als uw muurtegels niet tot tegen het plafond komen.
4

Problemen met: Spiegels

Ten laste van de huurder

  • Onderhoud van de spiegel (o.a. verwijderen van vlekken)
  • Vernieuwen van een gebarsten of gebroken spiegel
  • Vervangen van ontbrekende klemmen om de spiegel te bevestigen

Ten laste van de SHM : nihil

 

Tip

  • Reinig de spiegels elke week met water en een schoonmaakmiddel
5

Problemen met: Waterverwarmers (gasgeisers en elektrische boilers)

Ten laste van de huurder

  • De toestellen beschermen tegen vorst
  • Herstellen van schade aan de boiler door een fout van de huurder (vorstschade,…)
  • Onderhoud van gemakkelijk bereikbare onderdelen: ontkalken, reinigen van gasmonden en kranen en regelen van de waterverwarmer
  • Herstellen of vernieuwen van (onderdelen van) gasgeisers jonger dan 10 jaar.  De KBM doet deze herstellingen tegen betaling van materiaal-, verplaatsingskosten en werkuren. 

Huurders van de wijken Mommeplas en Onder de Poort hebben een onderhoudscontract (gasgeisers) met de KBM.

Ten laste van de KBM

  • Vernieuwen of herstellen van versleten gasgeisers ouder dan 10 jaar 

Huurders die problemen krijgen met de elektrische boiler kunnen best contact opnemen met de KBM om de herstelling te regelen.

Tip

 

  • - Om verkalking te vóórkomen, stel de temperatuur van uw boiler nooit in op meer dan 60 graden. 
  • - Verlucht regelmatig de ruimte waar de boiler staat om CO-vergiftiging te voorkomen.
  •  

    6

    Problemen met: Ventilatie en roosters voor verluchting

    Ten laste van de huurder

    • Het rooster is kapot of weg

    Ten laste van de SHM

    •  Het plaatsen van een ventilatierooster indien deze niet is voorzien in geval er vochtproblemen optreden.

    Tip

    • Hou de ventilatie en de roosters voor de verluchting altijd open