Sitemap Contact
Sitemap Contact
zoeken

Ge met je muis over de nummers om een gedetailleerde uitleg te krijgen.

centrale verwarming
1
2
3
4
6
1

Problemen met: Centrale verwarming

Ten laste van de huurder

 

  • Het onderhoud van de Centrale Verwarming (CV) is ten laste van de huurder.                                     
  • * Bij de meeste huurders gebeurt het onderhoud door een onderhoudsfirma (COFELY) aangeduid door de KBM.

    Deze huurders betalen hiervoor maandelijks een bijdrage aan de KBM voor normaal onderhoud en herstellingen.  

  •  
  •  Bij een defect aan de centrale verwarming moeten deze huurders contact opnemen met COFELY op nummer 011.34.64.23.  
  •   Kosten voortvloeiend uit herstellingen door slecht beheer of beschadiging door de huurder worden door de KBM doorgefactureerd aan de huurder.

     

  • In de winterperiode kunnen herstellingswerken buiten de normale werkuren of in het weekend uitgevoerd worden.  Hiervoor wordt een supplement aangerekend dat rechtstreeks betaald dient te worden aan COFELY.
  •  

  • * Huurders zonder onderhoudscontract dienen zelf in te staan voor het normaal onderhoud en herstellingen.  Zij dienen hiervan jaarlijks een attest te bezorgen aan de kBM.  Indien de huurder dit niet doet, is het mogelijk dat de KBM geen herstellingen aan onderdelen, ten gevolge van ouderdom of slijtage, aan de CV installatie meer uitvoert.
  • Volgende onderhoudswerkzaamheden dienen in beide gevallen nog door de huurder te gebeuren :

    •   de verwarmingsinstallatie beschermen tegen vorst en roest

    • de radiatoren onderhouden en herschilderen

    • regelmatig radiatoren en boiler ontluchten

    • de CV-installatie terug onder druk zetten door water bij te laten (1.5 kg)

    • het kraanwerk in goede staat behouden (toezicht op regelings- en afsluitingskranen)

    • alleen brandstof gebruiken waarvoor de installatie gemaakt en afgeregeld  is

    Ten laste van de verhuurder 

     

    • versleten installaties (wegens ouderdom) vernieuwen
    • defecte onderdelen ten gevolge van ouderdom of slijtage herstellen of vernieuwen
    • mazouttanks in overeenstemming brengen met de geldende reglementering
    • onderhoud, herstelling of vervanging van collectieve installaties

     

  •  
  •  

     

     

     

     

     

     

     

     

  •  
  •  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  •  
  •  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  •  
  •  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  •  
  •  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  •  
  •  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    2

    Problemen met: Gas- of waterleiding

    Ten laste van de huurder

    •  Leidingen beschermen tegen de vorst

    Ten laste van de nutsmaatschappij

    • Er is een lek in de gasleiding of waterleiding vóór de teller

    Indien er een gasgeur hangt in de woning : Draai onmiddellijk de gaskraan dicht.  Kan u de KBM niet bereiken, neem dan contact op met de gasmaatschappij (telefoonnummer aanwezig op de teller).

    Bij een lek aan de watermeter dient u contact op te nemen met de watermaatschappij.

    Ten laste van de SHM

    • Er is een lek in de gasleiding, koppeling of gaskraan achter de teller
    • Herstellen van een lek in de waterleiding achter de teller, behalve in geval van vorstschade
    • Defecte of versleten leidingen herstellen of vernieuwen
    • Problemen met de terugslagklep of drukregelaar verhelpen

    Tip

    Indien u een ernstige lek vaststelt kan u best onmiddellijk de hoofdkraan van de toevoer dichtdraaien.

    3

    Problemen met: Tellers en meters

    Ten laste van de huurder

    • Vorstvrijhouden van de tellers en meters
    • Het lood voor de verzegeling is weg

    Ten laste van de nutsmaatschappij

    • De teller, hoofdkraan of hoofdschakelaar is stuk of zit vast.  Neem in dat geval contact op met de watermaatschappij

    Tip

    • Draai de gaskraan dicht en schakel de hoofdschakkelaar van de electriciteit uit als u voor lange tijd afwezig bent.
    • Is het lood voor de verzegeling van de teller of meter weg? Verwittig dan altijd de nutsmatschappij.
    4

    Problemen met: Waterverwarmers (gasgeisers en elektrische boilers)

    Ten laste van de huurder

    • De toestellen beschermen tegen vorst
    • Herstellen van schade aan de boiler door een fout van de huurder (vorstschade,…)
    • Onderhoud van gemakkelijk bereikbare onderdelen: ontkalken, reinigen van gasmonden en kranen en regelen van de waterverwarmer
    • Herstellen of vernieuwen van (onderdelen van) gasgeisers jonger dan 10 jaar.  De KBM doet deze herstellingen tegen betaling van materiaal-, verplaatsingskosten en werkuren. 

    Huurders van de wijken Mommeplas en Onder de Poort hebben een onderhoudscontract (gasgeisers) met de KBM.

    Ten laste van de KBM

    • Vernieuwen of herstellen van versleten gasgeisers ouder dan 10 jaar 

    Huurders die problemen krijgen met de elektrische boiler kunnen best contact opnemen met de KBM om de herstelling te regelen.

    Tip

     

  • - Om verkalking te vóórkomen, stel de temperatuur van uw boiler nooit in op meer dan 60 graden. 
  • - Verlucht regelmatig de ruimte waar de boiler staat om CO-vergiftiging te voorkomen.
  •  

     

     

     

     

     

     

     

      

    6

    Problemen met: Elektriciteit

    Ten laste van de huurder

    • Defecte schakelaars, stopcontacten en stekkers vervangen
    • Doorgeslagen smeltzekeringen vervangen
    • De aardwachter vernieuwen
    • De steek-,pen- of draaizekering is defect of gesmolten
    • De automatische railzekering is defect
    • Reinig de zekeringskast 1 keer per jaar met een droge doek
    • Herstellen of vernieuwen van het deurtje van de zekeringskast dat los, kapot is of weg

    Ten laste van de SHM

    • De hoofdschakelaar van de zekeringskast is kapot
    • De verliesstroomschakelaar is kapot

    In oude woningen, van minimum 30 jaar, kan de elektriciteit indien nodig aangepast worden.

    Opgelet

    • Vervang een defecte zekering altijd door dezelfde soort zekering. De stroomweerstand moet steeds hetzelfde zijn als daarvoor van toepassing was.
    • De elektrische draden die uit het plafond komen (wachtdraden) mag u niet afknippen.
    • U mag een defecte zekering niet overbrugen. U mag er dus geen koperdraadje insteken om ze toch te gebruiken