Sitemap Contact
Sitemap Contact
zoeken

Ge met je muis over de nummers om een gedetailleerde uitleg te krijgen.

Woonkamer
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1

Problemen met: Binnendeur

Ten laste van de huurder

  • Onderhoud van de binnendeuren
  • Smeren van sloten en scharnieren
  • De deur sleept door vuil onder de deur
  • Herstellen of vernieuwen van een gebrokken klink (of opnieuw vastzetten)
  • De deur valt niet in het slot
  • Sleutel is kwijt
  • Herstellen van defecte sloten 
  • De deurpomp van een zelfsluitende deur is stuk omdat de deur werd geblokkeerd
  • De deur is rot door slecht onderhoud van de huurder

De huurder is aansprakelijk voor scheuren, schrammen, barsten of inkervingen in kozijnen of deuren; alsook voor de gevolgen van het beplakken van houtwerk met stickers of behangpapier !!

Tip

  • Was de binnendeuren om de 6 maanden af met water en met een niet bijtend schoonmaakmiddel. Gebruik nooit een harde spons
  • Schilder geverfde deuren om de 5 jaar
  • Schilder NOOIT deuren in aluminium of kunststof (=plastic of glasal). Was ze enkel af
  • Boor nooit gaten in de deuren
  • Smeer de sloten en scharnieren om de 6 maanden. Nooit smeren met sla- of motorolie !

Ten laste van de SHM : nihil

2

Problemen met: Vloer en vloerbekleding

1.1 Stenen vloer

Ten laste van de huurder

  •  onderhoud van de vloer : reinigen met aangepaste producten.                                                       Schuur uw stenen vloer nooit met bleekwater.

De huurder is aansprakelijk voor beschadigingen aan de vloer.

Ten laste van de SHM

  • herstellen of vernieuwen van verzakte stenen vloeren
  • vernieuwen van versleten vloeren
  •  

1.2 Linoleumvloer, PVC-tegels en gelijksoortige produkten  

Ten laste van de huurder

  • gewoon en groot onderhoud van de vloer

Een linoleumvloer is door de fabrikant voorzien van een beschermde waslaag.  De eerste 14 dagen na plaatsing van een nieuwe linoleumvloer mag er geen water op de vloer komen.

Gewoon onderhoud

  • Dweilen met een licht vochtige doek;
  • Een zeepoplossing gebruiken die op de vloer een beschermende zeepfilm achterlaat ( bv. lijnoliehoudende bruine zeep);
  • Nooit water op de linoleumvloer laten staan, vooral niet op de naden, langs de muren en aan de deuren;
  • Nooit bijtende producten of bleekwater (javel) gebruiken

Groot onderhoud (minimaal 1 maal per jaar)

  • De waslaag van de linoleum verwijderen met een speciaal product (bv. stripper) en een voedingslaag (bv. boenwas) aanbrengen;
  •  Een zeer vuile linoleumvloer poetsen met zeep en een weinig water en slechts kleine gedeelten behandelen.

De huurder is aansprakelijk voor beschadigingen, sporen, schrammen of scheuren ten gevolge van bv. zware meubelen, naaldhakken, sigarettenpeuken en onaangepaste onderhoudsproducten. 

Ten laste van de SHM

  • Losliggende PVC-tegels vastleggen
  • Versleten linoleumvloeren, ouder dan 30 jaar, vervangen door vloerbekleding of stenen vloeren

3

Problemen met: Gordijnkasten

Versleten of losgekomen gordijnkasten geplaatst door de KBM worden alleen vernieuwd bij een nieuwe verhuring.

 Ten laste van de huurder 

  • Was de gordijnen minimaal 1 keer per jaar.
  • U mag de gordijnen niet ophangen met duimspijkers of nagels.
4

Problemen met: Lampen en lamphouders

Ten laste van de huurder

  • Vernieuwen van een kapotte lamp
  • Herstellen of vernieuwen van een lampenhouder (armatuur) die los is, kapot of weg

Ten laste van de SHM : nihil

5

Problemen met: Pleisterwerk muren en plafond

Ten laste van de huurder

  • Er is schade aan de bepleistering van wanden of plafond (o.a. ingevolge stoten, boringen, wegnemen van nagels, krammen en blokken)
  • Er is schimmel op de muur door condens (vochtprobleem ten gevolge van gebrekkig verluchten)

Ten laste van de SHM

  • Het pleisterwerk van muur of plafond valt naar beneden
  • Er is vochtschade door opstijgend vocht
  • Er zijn ernstige barsten of scheuren in het plafond door zetting van het gebouw
  • Problemen van waterinsijpeling via een defect dak of langs de schouw; meestal te herkennen aan kringvormige vlekken.

Tip

  • Reinig het plafond elk jaar met een schoonmaakmiddel
  • U mag het plafond en de muren niet bekleden met platen in piepschuim (=isomo)
  • U mag zelf geen verlaagd plafond maken zonder toestemming van de KBM.
  • U mag het plafond wel schilderen
6

Problemen met: Plinten

Ten laste van de huurder

  • Eén of enkele plinten hangen los door beschadiging of slecht onderhoud
  • Er zijn krassen of barsten in de plinten. Er zijn insnijdingen, boorgaten of vlekken in de plinten.

Ten laste van de SHM

  •  Losgekomen plinten vasthechten  

Tip

  • Reinig de plinten om de 6 maanden met een vochtige doek
  • Vernis of schilder houten plinten om de 5 jaar
7

Problemen met: Radiatoren

Ten laste van de huurder

  • Onderhoud en herschilderen van de radiatoren
  • De radiator komt los van de muur door er iets zwaars op de zetten
  • De radiator moet ontlucht worden
  • De radiator maakt vreemde geluiden (bv. Tikken,…)
  • De kraan of knop van de radiator is los, kapot, weg, draait door, zit vast of lekt door verkeerd gebruik

Ten laste van de verhuurder

  • De radiator wordt niet warm of blijft warm  (neem contact op met COFELY 011.34.64.23)
  • De radiator of de kraan van de radiator is erg verouderd en versleten

Tip

  • Opgelet: de radiator valt niet onder het onderhoudscontract
  • Draai de kranen van de radiatoren met water elke maand open en dicht
  • Bescherm de radiatoren tegen vorst en roest door ze steeds droog te houden
  • Hang geen natte kleren of handdoeken te drogen op uw radiator
8

Problemen met: Ramen

Ten laste van de huurder

  • Vernieuwen van gebroken of gebarsten vensterglas
  • Herstellen of vernieuwen van (versleten) sloten, scharnieren en andere draaimechanismen
  • De klink of het slot is los of gebroken
  • Smeren van alle hang- en sluitwerk
  • Er is condens (vocht) aan de binnenkant van de ruiten
  • Vernieuwen van versleten siliconen of "stopverf"

Ten laste van de SHM

  • Het raam klemt
  • Er is condens (vocht) tussen het dubbel glas
  • Het raam is rot of versleten

Tip

  • Verlucht je woning regelmatig. Verlucht vooral de keuken, de slaapkamer en de badkamer. Zo voorkom je condens (= vocht op de ramen).
  • Maak éénmaal per jaar de afvoergaatjes van de ramen vrij. Gebruik hiervoor eventueel een breinaald om de gaatjes van binnen naar buiten te ontstoppen
  • Schilder nooit ramen in aluminium of kunststof (=plastic, glasal). Was ze enkel af.Boor geen gaten in de ramen
  • Hou de ventilatieroosters voor de verluchting altijd open, tenzij bij storm of grote koude
9

Problemen met: Schakelaar van het licht

Ten laste van de huurder

  • De schakelaar of afdekplaat is los, kapot of weg
  • De schakelaar werkt niet door een defect in de schakelaar of in een bereikbare leiding

Ten laste van de SHM : nihil

 

Tip

  • Reinig de schakelaar om de 6 maanden met een licht vochtige doek
  • Schilder NOOIT de schakelaars
10

Problemen met: Stopcontacten

Ten laste van de huurder

  • Het stopcontact of afdekplaat is los, kapot of weg
  • Het stopcontact werkt niet door een defect in het stopcontact of in een bereikbare leiding

Ten laste van de SHM : nihil

 

Tip

  • Reinig stopcontacten om de 6 maanden met een droge doek
  • Schilder NOOIT de stopcontacten
11

Problemen met: Telefoon-TV-Internet

Indien uw telefoon niet werkt of er zijn problemen met de aansluiting van telefoon, TV of internet neemt u best contact om met uw telefoonmaatschappij, netbeheerder of provider.

Tip

  • Schakel uw tv-toestel helemaal uit als u het niet gebruikt. Doe ook het lampje van de tv uit. Zo bespaart u heel wat energie.
12

Problemen met: Thermostaat

Ten laste van de huurder

  • De thermostaat hangt los, is kapot of weg
  • Batterij vervangen

Ten laste van de SHM

  • De thermostaat werkt niet

Tip

  • Kan u de thermostaat niet afstellen omdat u er geen boekje van hebt? Neem contact op met de KBM.
  • Laat uw woning nooit afkoelen tot onder de 10 graden. Dat bespaart op uw energieverbruik.